BLOG
Pentru că vrem să sprijinim mediul de business și dincolo de creditare ușoară și rapidă, vom publica periodic articole utile, conectate la evenimentele din zona financiară.
Iunie 2020
Credia se implică în programul IMM Invest
Pornit de la ideea de a ajuta companiile locale, Credia este un start-up românesc care își propune să faciliteze accesul la soluții de finanțare, adresându-se retailerilor și furnizorilor de servicii mici și mijloci, cât și clienților acestora. În acest fel, compania ta va putea oferi clienților, persoane fizice, posibilitatea de a beneficia de produsul/serviciul tău apelând la instrumente de creditare oferite de bănci sau IFN-uri.
Având în vedere situația actuală, sunt șanse mari că și compania ta să necesite ajutor pentru a crește mai departe. Din acest motiv programul IMM Invest, în formă sa nou adaptată, vine în sprijinul firmelor afectate de COVID-19.
Credia, alături de Răzvan Hărătău – Specialist în finanțări pentru IMM-uri – te ajută să afli suma de care poți beneficia, oferindu-ți cele mai bune sfaturi pentru pregătirea aplicației către bancă.
Să începem cu începutul.
IMM Invest este un program mai vechi, modificat și adaptat în prezent pentru a sprijini companiile mici și mijlocii din România în accesarea unor soluții de finanțare pentru capital de lucru sau investiții.
Azi, poți beneficia de acordarea unei garanții de stat și subvenționarea dobânzii până la sfârșitul lui 2020 și a comisionului de garantare. Practic, banca acordă finanțarea în baza propriei analize de risc , iar statul vine în sprijinul antreprenorilor cu garantarea parțială a finanțărilor și cu suportarea cheltuielilor cu dobânda și comisionul de garantare.
Programul vizează finanțarea a 40.000 de întreprinderi mici și mijlocii din România și are un plafon alocat de 15 miliarde de lei, care bănuim că va fi suplimentat. Antreprenorii pot aplica oricând până la finalul anului 2020.
Informații publice ne spun că au fost deja aprobate și trimise la fondul de garantare credite în valoare totală de 332 milioane de lei. În același timp,peste 5.000 de credite au fost aprobate, dar urmează să se încarce în platforma fondului. În total au fost declarate eligibile peste 58.500 de IMM-uri și au fost trimise către finanțatorii parteneri peste 53.000 de solicitări.
Cei 22 de finanțatori parteneri în program : Banca Transilvania, BCR, BRD, Raiffeisen Bank, Unicredit Bank, CEC Bank, Exim Bank, Libra Bank, Alpha Bank, Banca Românească, Credit Agricole, FirstBank, Garanti Bank, Idea Bank, ING Bank, Intesa Sanpolo Bank, Otp Bank, Patria Bank, Porsche Bank, Procredit Bank, Vista Bank, Banca Cooperatista Deltacoop Tulcea.
Cine poate aplica?
Fie că este vorba de comerț cu amănuntul, servicii sau producție nu există un domeniu de activitate preferat la finanțare. Există totuși o serie de domenii/sectoare care nu pot obține garanția de stat, fiind excluse prin Ordonanța de Urgență.
Este foarte important de menționat faptul că valoarea cumulată a finanțărilor nu poate depăși suma de 10 milioane de lei – (aproximativ 2 milioane Eur).
Vrei să știi la ce sume te încadrezi pentru finanțare?
Lasă-ne câteva detalii despre compania ta, iar noi te vom ajuta cu un calcul estimativ și cu sfaturi în pregătirea dosarului de aplicație.
Care sunt condițiile pentru acesarea
acestui tip de finanțare?
- Nu trebuie să disponibilizezi personalul existent de la data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență până la 31 decembrie 2020;
- Trebuie să te încadrezi în condițiile de eligibilitate impuse: să ai capitaluri proprii pozitive, să nu fii în insolvență, să nu te afli în litigiu cu MFP sau banca, să nu ai întârzieri mai mari de 60 zile la creditele sau leasing-urile în derulare, să nu fii în interdicție de a emite cecuri, să nu ai obligații fiscale restante, iar dacă ai să le achiți din prima utilizare a creditului, să fii eligibil pentru banca conform normelor interne;
- Nu poți utiliza sumele pentru refinanțarea altor credite sau pentru alte proiecte cu fonduri naționale sau europene.
Pentru ce poți folosi banii?
Credit/ linie de credit pentru capital de lucru care acoperă cheltuieli cu stocuri, salarii, taxe și impozite, chirii dar și alte cheltuieli operaționale. Nu se cer documente justificative pentru accesarea acestui produs, însă este obligatorie respectarea destinației banilor.
- Valoarea maximă este de 5 milioane de lei și se poate acorda pe o perioada de maxim 36 luni;
- Nivelul garanției de stat este de maxim 90% din valoarea finanțării acordate;
- Dobânda este plafonată la nivelul de Robor 3 luni + 2,5% pe an și este subvenționată până la finalul anului 2020 cu posibilitate de prelungire.
Credit de investiții pentru achiziția/ construcția de bunuri mobile sau imobile ce sunt utilizate în dezvoltarea afacerii.
- Valoarea maximă este de 10 milioane de lei și se poate acorda pe o perioada de maxim 72 luni;
- Nivelul garanției de stat este de maxim 80% din valoarea finanțării acordate;
- Dobânda este plafonată la nivelul de Robor 3 luni + 2 % pe an și este subvenționată până la finalul anului 2020 cu posibilitate de prelungire;
- Garanțiile suplimentare vor fi reprezentate de bunurile finanțate.
Pași pe care trebuie să îi urmezi
- Dimensionează corect valoarea finanțării/ finanțărilor;
- Intră pe imminvest.ro, completează și semnează anexa de încadrare ca IMM, completează aplicația pe care o transmiți mai departe cu selectarea băncii finanțatoare. Acordul primit în platformă nu este decât o confirmare a faptului că ești IMM și că poți solicita finanțare;
- Selectează banca la care vei aplica – ideal banca prin care desfășori activitatea curentă;
- După ce aplicația ta ajunge la bancă, transmite documentația pentru aprobare;
- Utilizează banii cu respectarea destinației lor;
- Reține! Poți aplica și la alte bănci doar în cazul în care aplicația ta a fost respinsă în primă fază.
Recomandările noastre
- Nu te grăbi pentru că programul funcționează până la finalul anului 2020, iar dacă plafonul de garantare se va epuiza, există mari șanse să fie suplimentat;
- Asigură-te că dimensionezi corect valorile creditelor solicitate, în funcție de cifra de afaceri, gradul de îndatorare și indicatorii de profitabilitate;
- Descrie cât mai clar cum vei folosi banii, iar în cazul investițiilor e bine să ai pregătit un plan de afaceri ;
- Pregătește răspunsuri pentru întrebări de genul: “Cum a fost afectată activitatea companiei în contextul actual?”, “Cum te va ajuta finanțarea în redresarea activității?”, pe care banca ți le va adresa;
- Discuta în primul rând cu banca ta de casă, înainte de a aplica pe platforma ro;
- Fii transparent și ține legătura în permanență cu banca pentru a-ți crește șansele de aprobare
- Dacă ai nevoie de ajutor în pregătirea aplicației contactează-mă la [email protected]
Ce soluții ai dacă ai fost refuzat
de banca ta sau alte bănci ?
Poți încerca să obții finanțare de la IFN-uri nebancare, multe dintre ele venind în întâmpinarea ta cu soluții complet digitale – de exemplu OMRO IFN prin www.Filbo.ro sau Credius – www.credius.ro, soluții disponibile în curând prin Credia și pentru clienții tăi persoane fizice. Unele bănci te vor îndruma direct către IFN-ul propriu, de exemplu Patria Credit – www.patriacredit.ro
Răzvan Hărătău
Specialist în finanțări pentru IMM-uri
PRIVACY POLICY
Privacy Policy
- PURPOSE OF OUR POLICY
1.1. CREDIA FINTECH S.R.L (Company number J05/60/2020 and RO 41404731) (Credia, we, us or our) provides the Credia website (www.credia.store). We also provide an online lending platform service to merchants and lenders
1.2. For the purposes of the General Data Protection Regulation 2016 (GDPR), the Data Protection Act 2018 (DPA) and any associated data protection legislation, we act as a data processor on behalf of merchants and lenders who use our service. This means that, if you make a purchase from a merchant and receive finance for it from a lender through the Credia lending platform, the merchant and the lender will be primarily responsible for ensuring your personal data is handled correctly. The merchant’s and the lender’s respective privacy policies will apply to the processing of personal data for these purposes and you should make sure that you read those privacy policies carefully.
1.3. We are the data controller in respect of any information collected through our website and information that you provide directly to us when using our support services.
1.4. By publishing this policy, we aim to make it easy for you to understand what data we collect and store, why we do so, how we receive and/or obtain that information, and the rights an individual has with respect to their data in our possession.
- WHO AND WHAT THIS POLICY APPLIES TO
2.1. Our policy does not apply to information we collect about businesses or companies, however it does apply to personal data that we hold about the people within those businesses or companies.
2.2. The policy applies to all forms of information, physical and digital, whether collected or stored electronically or in hard copy.
- THE DATA WE COLLECT
3.1. We collect the following personal data:
3.1.1. Your email address, telephone number and any personal data in your message, if you fill in our contact form on our website.
3.1.2. Any other personal data that you voluntarily provide about yourself when you request for our support services or otherwise communicate with us via telephone, email, chat, post or social media (including where you post publicly about, or to, Credia) or in relation to a competition, survey or questionnaire.
- THE PURPOSES FOR WHICH WE USE DATA
4.1. We use your personal data for the following purposes, to the extent that they are relevant to our relationship with you:
4.1.1. to book a demo if you request one through our website;
4.1.2. to on-board your business as a client;
4.1.3. to manage our relationship with you and your business;
4.1.4. to send you marketing communications if you have consented to receive these;
4.1.5. to collate and assess responses to competitions, surveys and questionnaires that you have responded to;
4.1.6. to respond to any correspondence that you send to us via telephone, email, chat, post or social media, including to address any customer service requests you make via public social media posts;
4.1.7. to monitor and influence public opinion of Credia (for example, by responding to Tweets about our customer service); and
4.1.8. to provide support to you if you request support through our phone, email or chat based support service.
4.2. We process your personal data for the purposes above on the basis that it is in our legitimate interests to do so. The legitimate interests that we rely on for these purposes are as follows:
4.2.1. our interests in promoting, running and managing our business and our relationships; and
4.2.2. our interests in fulfilling our contractual obligations to our lenders to provide support directly to end customers and business users via our customer support platforms.
- WHEN DATA IS DISCLOSED
5.1.1 We use third party service providers who have access to your personal data in order for us to be able to collect and use your personal data for the purposes set out in this policy. These include our website developer, our CRM system provider, our cloud storage provider and the supplier who provides our chat communications service for customer support.
5.2. We will not sell an individual’s data to unrelated third parties.
5.3. There are some circumstances in which we must disclose an individual’s information, for example:
5.3.1. where we reasonably believe that an individual may be engaged in fraudulent, deceptive or unlawful activity
5.3.2. that a governmental authority should be made aware of;
5.3.3. as required by any law (including the GDPR) or under any court orders;
5.3.4. as required by UK and overseas regulators and authorities in connection with their duties; and/or fraud prevention agencies.
5.4. If we are involved in a merger, asset sale, financing, liquidation or bankruptcy, or acquisition of all or some portion of the business to another company, we may share information with that company before and after the transaction closes.
- HOW AND WHERE DATA IS STORED
6.1. The data that we collect from you will be stored in the European Economic Area (EEA). Our third party suppliers sometimes transfer your personal data to a destination outside the EEA. Where this is the case, we make sure that there are appropriate controls for protection of personal data at least equivalent to those required by the GDPR. We do this by either:
6.1.1. ensuring that the recipient is in a country which has been designated by the European Commission as having adequate data protection laws in place;
6.1.2. ensuring that the recipient has signed standard contractual clauses, which the European Commission has approved as providing adequate protection for personal data; and/or
6.1.3. for transfers to the USA, ensuring that the recipient is certified with the EU/US “Privacy Shield” framework, which means that the recipient complies with certain principles to protect personal data.
- HOW LONG DATA IS RETAINED FOR
7.1. We will retain data for the period necessary to fulfil the purposes outlined in this policy unless a longer retention period is required or permitted by law.
7.2. In order to determine appropriate retention periods for your personal data, we take into account the following:
7.2.1. the purposes for which we process your personal data;
7.2.2. the amount, nature and sensitivity of the personal data and the potential risk of harm from unauthorised use or disclosure of personal data;
7.2.3. applicable legal, regulatory, tax, accounting or other requirements;
7.2.4. our own internal audit and record-keeping requirements; and
7.2.5. whether your personal data is likely to be needed in the future to deal with any claims or complaints.
- COOKIES
8.1.1. We use cookies to distinguish you from other users, to help us to provide you with a good experience when you browse and to allow us to improve our services. Please refer to our Cookies Policy https://www.credia.store/privacy-center ) for further information.
- COLLECTION OF DATA
9.1. Most of the personal data we collect is provided voluntarily by you. If you do not want us to collect and process your personal data, we will not be able to communicate with you.
9.2. If you have opted in to receive marketing from us, you have the right to opt out at any time by clicking the “unsubscribe” link in any marketing communication. If you believe that you have received marketing from us that you did not consent to receive, you should contact us using the details below.
- THE SAFETY & SECURITY OF DATA
10.1. We will take all reasonable precautions to protect your personal data from unauthorised access. This includes appropriately securing our physical facilities and implementing appropriate technical security measures to protect our digital networks and online platform.
10.2. The security of communications sent by electronic means or by post cannot be guaranteed. Each individual that provides information to us via the internet or by post does so at their own risk. We cannot accept responsibility for misuse or loss of, or unauthorised access to, data where the security of information is not within our control.
10.3. If you suspect any misuse or loss of, or unauthorised access to, your data, you should let us know immediately using the contact details below.
- HOW TO EXERCISE YOUR RIGHTS
11.1. The GDPR gives you certain rights in relation to the personal data that we hold about you, including:
11.1.1. a right to access your personal data;
11.1.2. a right to require us to correct any mistakes in your personal data;
11.1.3. a right to require the erasure of personal data concerning you in certain situations;
11.1.4. a right to object to the processing of your personal data;
11.1.5. a right to restrict our processing of your personal data in certain circumstances; and
11.1.6. a right to claim compensation for damages caused by our breach of any data protection laws.
11.2. You can exercise these rights by contacting the Credia Data Protection Officer via. [email protected]
- COMPLAINTS AND DISPUTES
12.1. If you have an objection or complaint about our handling of your data, you should address your complaint in writing to the details below.
12.2. You have the right to lodge a complaint with a supervisory authority if you consider that the processing of your data infringes the GDPR or the DPA.
- CHANGES TO THIS POLICY
13.1. We may make changes to this policy from time to time and post the updated version on our website.
- CONTACTING US
14.1. All correspondence relating to privacy should be addressed to (by email where possible) – [email protected] – and otherwise to: The Data Protection Officer, CREDIA FINTECH S.R.L, Strada Titus Popovici Nr.10, Bihor, Oradea, zip code 410155
This website uses cookies
We use cookies to ensure you get the best experience on our website
Edit my preferences
Yes, accept all